måndag, november 07, 2005

Besök hos Davosa i Vlotho.

En av fördelarna med att bo i Skåne är närheten till kontinenten. Via Öresundsbron och färjan mellan Rödby och Puttgarden når man Tyskland på någon timme. 35 snabba mil på Autobahn placerar mig i Porta Westfalica mellan Hannover och Dortmund. Till min förvåning är trakten starkt kuperad intill bergigt och i dalen flyter floden Weser.

Orten Porta Westfalica betyder på latin "porten till Westfalen". Just här fanns en romersk besittning som kontrollerade all trafik till Westfalen. Terrängen är sådan att man måste passera detta pass. Till slut kastade Kaisern ut romarna.

Det måste råda något speciellt förhållande mellan berg och klocktillverkning. Jura i Schweiz - klockor - berg, Glashutte - klockor - berg, Pforzheim - klockor - berg... Och så familjen Bohle i Vlotho som med sitt kontor uppe på berget har en fantastisk utsikt över dalen.

F.W. Bohle startade sin verksamhet 1964 med att designa och sälja fick och armbandsur, bland annat till tyska armén. Redan från start etablerade firma Bohle en nära relation med Hasler & Co i Tramelan, Schweiz.


Abel Frederic Hasler, grundare av Hasler & Co

Relationen mellan familjen Bohle och familjen Hasler har bestått och har resulterat i det gemensamt ägda varumärket Davosa.
Hasler & Co, med sin historia som sträcker sig bakåt till 1861, är en av många fristående urtillverkare i Schweiz. Förutom tillverkning av Davosa uren är man underleverantör till en handfull premium märke såsom Chronoswiss m.fl. Samtliga Davosa ur tillverkas av Hasler & Co.


Corinna Bohle

Dagens firma Bohle leds med bravur av dottern Corinna Bohle. Corinna har haft med klockor att göra i hela sitt liv. Redan som liten flicka fick hon dra sitt strå till stacken genom att med flinka fingrar sitta i verkstaden och montera band på klockor som skulle levereras. Och hade familjen affärsgäster på besök antog hon med glädje rollen som servitris då måltiderna serverades.
Efter en gedigen utbildning med studier i USA och Frankrike fick Corinna välja mellan att ta över familjeföretaget eller göra något helt annat efter hennes eget tycke. Lyckligtvis valde Corinna sin mamma och pappas bana.
Under Corinnas Bohles ledning har märket Davosa utvecklats stadigt och tar allt större marknadsandelar på de marknader man är verksam. Största marknaden är naturligtvis Tyskland. Hela 5 heltidsanställda säljare bearbetar den tyska marknaden. Österrike är också en betydande marknad för Davosa, liksom Frankrike, USA och Australien. Också i arabvärlden är man representerad genom en shejk som har distribution av klockor som hobby. Som kuriosa berättade Corinna att shejken vill ha levererat sina ur i betydligt mer exklusiva boxar i mahogny med kritvit inredning. Återförsäljarpriserna i dessa länder ligger betydligt över priserna på övriga marknader.

På frågan om hur designen på Davosas modeller utvecklas, visade det sig att även i detta hänseende fungerar Corinna Bohle som spindeln i nätet. Efter att ha spenderat sin uppväxt bland klockor och med hjälp av sitt bibliotek om horologi är det oftast Corinna som gör de första skisserna på en ny modell. Därefter går skisserna iväg till en designer som överför idéskisserna till för ändamålet fungerande ritningar.

Förutom att ingående informera mig om märkets historia och människorna bakom det, ville jag naturligtvis kika och känna på den kompletta kollektionen.

Först ville dock Corinna visa sina rariteter. Fram kom 2 styck solida boxar i mahogny innehållande nr 1 i de båda föregående limiterade serierna Davosa Special Panamericana och Davosa Centum Edition Limited. Båda serierna är begränsade till 400 numrerade exemplar vardera och naturligtvis slutsålda. Panamericana är en mycket snygg klocka med ett dekorerat Unitas 6498 verk och fantastiskt vackra katedralvisare. Serien är en hyllning till den klassiska biltävlingen Carrera Panamericana. Med klockan följde en modell av 1952-års Mercedes 300 SL som framgångsrikt deltog i Panamericana loppen.

Davosa Special Panamericana

Centum, en mycket väl utförd klassisk flygarinspirerad kronograf, är en hyllning till flygets 100-åriga historia. Centum testades i tyska Uhren Magazin och fick 6 poäng av 6 möjliga! Modellen kändes solid med ett vackert dekorerat Valjoux 7750 verk.
Mitt habegär till dessa modeller blev smått outhärdligt och jag undrade om Corinna verkligen inte kunde fixa något ex till mig. Icke sa Nicke, inte ett ex kvar någonstans i världen.


Davosa Centum Edition

Davosa släpper i november 2005 sin tredje limiterade utgåva, Davosa Pares Limited Edition. Denna gång en hommage till Ettore Bugatti och hans fantastiska bilar. Också denna gång är serien på 400 exemplar. Är man snabb kan man få bestämma sitt eget nummer, vilket undertecknad naturligtvis redan gjort. Optiskt är den nya serien lik den vanliga Pares kollektionen men specifikationen skiljer sig åt på nästan samtliga punkter. Pares Limited har fått en helt egen boett som är 40 mm i diameter istället för 44 mm för standard Pares. Verket är mycket ovanliga 11 ½ linjers ETA 2897 med ”powerreserv”. 2897 bygger på 2892, Eta´s flaggskepp bland verk med automatiskt uppdrag, men här med en modul för visning av gångreserv. Verket naturligtvis dekorerat med rhodium plätering, pärlfinish och Côte de Genève på rotorn mm.
Med följer även en modell i skala 1:43 av Bugatti 57 s av 1936 års modell.


Pares Limited Edition

Behöver jag nämna att Corinna och hennes man är intresserad av bilar? Själv kör Corinna antingen i en Jaguar XJ från -93 som är i absolut nyskick, eller en Porsche 911 Carrera av 89 års modell. Också den mint såklart.

Med risk för att låta tramsigt partisk, kan jag bara säga att man imponeras av Davosas kollektion. Alla modeller har en gedigen känsla och finish. Egenskaper som är stört omöjligt att förmedla i bilder. Denna ”feel-good” känsla får man i alla detaljer, ifrån boetter till band och länkar. Corinna och jag pratade länge om finish och känslan i detaljer.

Som tillverkare är det naturlig att man letar efter leverantörer som kan minska kostnaderna i produktionen. I en ökad globalisering är frestelsen stor att titta österut för att spara lite på underleverantörer. (Det finns faktiskt "swiss made" ur på marknaden som aldrig befunnit sig på schweizisk mark i monterat tillstånd. Och då talar jag inte om kopior....)
Så icke för Davosa. Band, länkar o.s.v. har europeiskt ursprung. Till och med Davosas vikspänne, som vi på Urtid säljer för 285:- är gjorda i Schweiz!
Allt detta, tillsammans med samägande av varumärket Davosa med tillverkaren Hasler & Co, ger produkter med maximal kvalitet för pengarna. Att Hasler & Co sedan har mycket goda relationer med ETA försämrar inte saken.

Corinna berättade, inte utan viss stolthet, att man har mycket få reklamationer. Säkert ett resultat av företagens långa samarbete och medansvar för slutprodukten samt en väl fungerande kvalitetskontroll.

Efter att jag studerat och känt på hela kollektionen och gjort mig ekonomiskt olycklig genom anteckningar på Corinnas orderblock, blev det besök i verkstaden och lagret. I verkstaden regerar urmakaren Gustav Boije.

Herr Boije är en erfaren urmakare som utför alla förekommande reparationer och revisioner. Man tar även med glädje in svårare jobb som även kan innefatta tillverkning av delar till verk vars reservdelar sedan länge tagit slut.
Davosa har infört ett system som innebär att man graverar in ett nummer på boettlocket som sedan ligger till grund för katalogisering och lagerhållning av reservdelar. Behöver man t.ex. ett nytt glas uppger man bara numret på baksidan, så plockar Herr Boije fram rätt glas.

Ansvarig för Davosa After Sales Service är Ruth Nagel, som också håller reda på lagret.

Vi på Urtid är naturligtvis stolta över det förtroende Corinna Bohle och Davosa givit oss genom att erbjuda oss återförsäljarskapet och distributionen av Davosa i Skandinavien.

Davosa själv, sammanfattar märkets kvalitet och styrka med följande väl valda ord:

"Utvalda armbandsur är oftast mycket dyra. Med DAVOSA kollektion vill vi visa dig att det kan vara annorlunda.
Som en liten schweizisk tillverkare är vi inte beroende av en världsomspännande och snabb distribution för att göra oss gällande på marknaden. I stället utvecklas vi försiktigt. Vår verksamhet baserar sig ej på dyra annonser, utan vi litar till en excellent kvalité på våra produkter och en svårslagen prisvärdhet. Nöjda ägare, som uppskattar dessa omisskänliga karaktäristika av ett DAVOSA ur och kommunicerar detta till andra klockentusiaster, är vårt bästa annonsmedium."

För egen del känns det genuint och mycket tillfredsställande att kunna erbjuda våra kunder schweiziska kvalitetsur där varje spenderad krona investeras i produkten i stället för att en stor bit av kakan går till en massiv marknadsföring och diverse sponsring & produktplacering.

Det gäller bara att våga vara lite annorlunda...

"This is the right time"


© Mikael Jakobsson
Urtid.com

Inga kommentarer: